وقتي كه ايمان بنده اي از بندگان خدا به كمال نزديك مي شود و از چارچوب تقليدهاي جاهلانه خود را رها مي سازد، دركش براي متدينين مقلد و يا كافرين روشنفكر نما سخت و حتي غير ممكن مي شود و همين است كه از طرف هر دو گروه ديوانه خوانده مي شود. زماني به شيخ ابوسعيد ابوالخير گفتند: تو ديوانه اي و بسيار او را آزار كردند و شيخ دچار رنجش فراواني شد كه به ياد اين حديث افتاد: لا يكمل ايمان العبدا حتي يظن الناس انه مجنون (ايمان بنده كامل نمي شود مگر زماني كه مردم فكر كنند كه او ديوانه است) و يا مولوي زماني كه بيشتر از حد معمول از حالات واقعي خود مي گفته ترس از اين داشته كه او را به زنجير جنون ببندند:
گر بگويم نكته ي ديگر كنون ... خلق بندندم به زنجير جنون
و آنگونه كه خداوند در قرآن فرموده است، پيامبران از همه بيشتر با اين مسئله يا به عبارتي امتحان الهي دربرابر مشكلات روبرو بوده اند، آيات زير به چند مورد از اين مسئله اشاره مي فرمايد:
سوره حجر (15) آيه 6
و گفتند : " اي كسي كه قرآن بر او نازل شده است ، به يقين تو ديوانهاي .
سوره شعراء (26) آيه 27
[ فرعون ] گفت : " واقعا اين پيامبري كه به سوي شما فرستاده شده ، سخت ديوانه است .
سوره صافات (37) آيه 36
و ميگفتند : " آيا ما براي شاعري ديوانه دست از خدايانمان برداريم ؟
سوره دخان (44) آيه 14
پس ، از او روي برتافتند و گفتند : " تعليم يافتهاي ديوانه است
سوره ذاريات (51) آيه 39
پس [ فرعون ] با اركان [ دولت ] خود روي برتافت و گفت : " [ اين شخص ، ] ساحر يا ديوانهاي است
سوره قمر (54) آيه 9
پيش از آنان ، قوم نوح [ نيز ] به تكذيب پرداختند و بنده ما را دروغزن خواندند و گفتند: " ديوانهاي است " و [ بسي ] آزار كشيد
سوره قلم (68) آيه 51
و آنان كه كافر شدند ، چون قرآن را شنيدند چيزي نمانده بود كه تو را چشم بزنند و ميگفتند : " او واقعا ديوانهاي است
و البته خداوند مي فرمايد اين امر هميشه مصداق داشته است:
سوره ذاريات (51) آيه 52
بدين سان بر كساني كه پيش از آنها بودند هيچ پيامبري نيامد جز اينكه گفتند : " ساحر يا ديوانهاي است .
ولي خداوند مي فرمايد:
سوره طور (52) آيه 29
پس اندرز ده كه تو به لطف پروردگارت نه كاهني و نه ديوانه
سوره قلم (68) آيه 2
[ كه ] تو ، به لطف پروردگارت ، ديوانه نيستي
سوره تكوير (81) آيه 22
و رفيق شما مجنون نيست
و به قول جناب سعدي:
سعديا در پيش چشم عاشقان .... خلق مجنوند و مجنون عاقل است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر