پنجشنبه، اردیبهشت ۱۵، ۱۳۸۴

مطهري، تجليل يا تحليل؟

مطهري، تجليل يا تحليل؟

اگر مي بينيم امروز در نظام حاضر از آقاي مطهري تعريف و تجليل مي شود به چه معناست؟

آيا واقعا اين بدان معناست كه استاد مطهري بالاترين بوده؟ يا به اين معناست كه در صحبت هاي ايشان مسائلي موافق با ذائقه‌ي بعضي آقايان وجود دارد؟

استاد مطهري نهايتا يك فيلسوف است با اشتباهاتي كه هر فيلسوف مي تواند به آن دچار شود. بايد جمله فيلسوف را اصلاح كنم، آقاي مطهري يك متكلم است نه يك فيلسوف ، تفاوت متكلم و فيلسوف در اين است كه متكلم كسي است كه در صدد توجيه عقلاني مسائل ديني، كه قبلا آنها را باور كرده مي باشد(حال اين باور مي خواهد درست باشد يا نادرست)، ولي فيلسوف كسي است كه بدون نتيجه گيري قبلي شروع به حركت مي كند و هركجا كشتي منطق او به ساحل نشست آن ساحل انديشه را به عنوان پاسخ سوال خود مي پذيرد. بنابراين استاد مطهري يك متكلم است نه يك فيلسوف.

استاد مطهري حتي در جايي كه قرآن بر خلاف ذائقه ي فكري او صحبت كرده به قرآن اشكال وارد مي فرمايد و نمي تواند عدم تطابق دانش خود و قرآن را بپذيرد عملا يك قدرت و يك توانمندي را به عنوان يك عيب مطرح مي نمايد:

من نمى دانم آن دو پيغمبرى كه قرآن آنها را (( حصور )) مى نامد , نقص عضوى و جنسى داشته اند يا [ علت  ديگرى در كار بوده است  ] . عده اى صريح مى گويند حضرت  عيسى در خيلى جنبه ها از خيلى پيغمبران برتر و بالاتر بود , در عين حال اين نقصى است  براى او ( و براى حضرت  يحيى ) . يعنى عيسى با پيغمبرى كه مزاياى او را داشته و اين را نداشته فرق مى كند . آن پيغمبر از او كاملتر بوده است  . 1

_____________________

1 - نام كتاب :تعليم وتربيت دراسلام

جلد :1

ناشر :صدرا

محل نشر : تهران

صفحه : 399

هیچ نظری موجود نیست: