چهارشنبه، آذر ۱۱، ۱۳۸۳

محقق را مقلد چون توان گفت ...

(شرح مثنوي معنوي) محمد تقى جعفرى      جلد 3      284     

اگر همه افراد انسانى تفاوت ميان مقلد و محقق را درك مى‏كردند، آسيبى كه از پديده تقليدهاى كوركورانه نصيب بشرى مى‏گردد، به همان اندازه منحصر مى‏شد كه گروهى حقايق را نمى‏فهمند و تنها باز گو كننده ناقصى از حقيقت‏دان‏ها مى‏باشند، ولى مطلب در اين جا خاتمه نمى‏يابد، زيرا-  براى افكار متوسط فهمانيدن اين اصل كه تقليد غير از تحقيق است تقريباً امكان ناپذير است، مخصوصاً با در نظر داشتن اين كه بعضى از بازگو كنندگان آن چنان ماهرانه سخن مى‏گويند كه بى‏چاره محقق به آن اندازه نمى‏تواند حقيقت خود را بيان نمايد، در اين موارد است كه صورت جاى واقع را مى‏گيرد و به اصطلاح جلال الدين صداى تقليدى مى‏خواهد جاى صداى داود را بگيرد
محمد تقى جعفرى، جلد 3، صفحه‏ى 295اين اللَّه همان كلمه است كه از پدر و مادر به تقليد شنيده و مانند ساير امور تقليدى بدون توجه به معناى واقعى آن، با آن شوخى‏ها و بازى‏ها مى‏كنى. اگر مى‏توانستى از راه تحقيق و چشيدن واقعى طعم حقيقت، گام در اين راه بردارى آن گاه از نمودهاى جهان ماديات رهايى پيدا مى‏كردى و از مكان گام فراتر مى‏نهادى و ندا دهنده واقعى جان خود مى‏گشتى.

محمد تقى جعفرى      جلد 3      298      فروختن صوفيان بهيمه صوفى  ...

         ( 563) خلق را تقليدشان بر باد داد             كه دو صد لعنت بر اين تقليد باد
         ( 564) خاصه تقليد چنين بى‏حاصلان             كآبرو را ريختند از بهر نان‏
 (شرح مثنوي معنوي) سيد جعفر شهيدى      جلد 5      124      فروختن صوفيان بهيمه مسافر ...

 1277 5 امّا گويند، مريد را بايد كه تا به مرحله تحقيق نرسيده تقليد كند. قشيرى نويسد: «و اگر طريقت پيروى خواهد و خود در حال خويش مستقل نبود و خواهد مرحله‏هاى تقليد را بپيمايد تا به مرتبه تحقيق رسد سلف خود را تقليد كند و بر طريقت آن طبقه رود كه آنان از ديگران اولى‏اند.» (رساله قشيريه، ص 198) ليكن اين تقليد بايد به خاطر تحقيق باشد نه به خاطر طمع...........

هیچ نظری موجود نیست: