یکشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۸۸

Contentment تاج خرسندی

My crown is in my heart, not on my head; Not deck'd with diamonds and Indian stones, Nor to be seen: my crown is call'd content; A crown it is that seldom king enjoy.
Shakespear , King Henry, VI, III, I
-------------------------
تاج من بر سرم نیست، تاج من در قلب من جای دارد؛ الماس و فیروزه آن را نیاراسته، و از دیده ها پنهان است تاج من خرسندی من است؛ تاجی که به ندرت پادشاهی را از آن بهره داده اند.
ویلیام شکسپیر

سه‌شنبه، بهمن ۰۶، ۱۳۸۸

بالای 95 درصد سخنرانی های موجود از جناب دکتر الهی قمشه ای

با سلام
بالای 95 درصد سخنرانی های موجود از جناب دکتر الهی قمشه ای رو می تونید از این آدرس دریافت بفرمایید
http://www.4shared.com/dir/5685495/3973bad0/sharing.html

برای آرمان عزیز آرزوی موفقیت می کنم

البته اینجا هم می تونید یک سری بزنید برای گرفتن فیلم و بعضی سخنرانی ها

دوشنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۸۸

توصیف هفت روز هفته به قلم دکتر حسين محی الدين الهی قمشه ای


هفت رنگ است به ز هفت اورنگ

نيــست بالاتــر از سيــاهی رنگ

هفت روز هفته

رنگها, ستارگان و معانی رمزی و عرفانی آنها يکی از پنج گنج حکيم نظامی گنجوی مثنوی (هفت پيکر) يا هفت گنبد است که بر گرد ماجراهای بهرام گور می گردد. از آن ماجراهای شيرين يکی اين است که بهرام هفت عروس از پادشاهان هفت اقليم به خانه می آورد و مهندسی شيده نام و خورشيد رای هفت عمارت بديع با هفت گنبد رنگين به رنگهای سيارگان هفتگانه برای او بنا می کند و بهرام آن عروسان نوخاسته را هر يک به تناسب رنگ رخسار در يکی از آن هفت گنبد می نشاند و هر روز هفته را که نزد پيشينيان هر يک به سياره ای تعلق دارد با يکی از آن نو عروسان به عيش و نشاط می گذراند.

روز شنبه منسوب به ستاره کيوان (يا زحل) و رنگش سياه است. روز يکشنبه از آن خورشيد است و رنگ زرد و زرين است. دوشنبه روز ماه است که رنگ اصليش را سبز می دانستند. سه شنبه روز بهرام يا مريخ است که جامه سرخ بر تن دارد. چهارشنبه روز سود و سودا و دکان و بازار است و به عطارد(يا تير), که دبير آسمان است و رنگش فيروزه است, تعلق دارد. پنجشنبه روز سعادت و منسوب به مشتری است و رنگ آن صندل گون است و روز جمعه از آن زهره خنياگر است که چون الماس به رنگ سفيد در آسمان می درخشد.

بدين سان اين هفت گنبد از سياه تا سفيد همه رنگها و از کيوان تا زهره همه سيارگان و از شنبه تا جمعه همه زمان ها را در بر می گيرند و به زبان رمز تمامی قصه آفرينش را از سياه که رمزی از اسم باطن يا مقام ذات الهی و خلوت ابدی شاهد هستی با خويش است چنان که شيخ محمود شبستری گفت:

سياهی گر ببينی نور ذات است به تاريکی درون آب حيات است

تا سفيد که ظهور کامل همه رنگ ها و تجلی اسم ظاهر از اسمای حسنای الهی است, باز می گويند: سياه همه رنگها را در خود نهفته است و هيچيک را باز نمی تابد, از اين رو رمز سکوت مطلق و مقام لا اسم و لا رسم يا عنقای مغرب ( شهريار در پرده) و امثال اين گونه تعبيرات است و سفيد همه رنگها را باز می تابد و چون روز همه را آشکار می کند و رمز جمال الهی است که نور آسمان و زمين است و به هر طرف رو کنند چهره اوست.

رنگها و ستارگان روزهای هفته در فرهنگ غرب نيز کم و بيش با آنچه نظامی در هفت پيکر آورده هم آهنگ است. از جمله در زبان انگليسی شنبه را Saturday گويند يعنی روز زحل و رنگ آن به همين مناسبت سياه است زيرا رنگ زحل در آسمان کمی به سياهی می زند.

در اساطير يونان زحل که نامش Chronos يعنی زمان است, پدر خدايان يونانی است که فرزندانش ژوپيتر و ديگران او را از آسمان راندند و او به زمين آمد در روم (ايتاليا) مهمان پادشاهی به نام ژانوس شد و هزار سال نزد او زيست و در اين هزار سال که دوران طلايی ناميده شده است به يمن قدوم زحل, مرگ, و بيماری و پيری و زشتی و قحطی و غيره وجود نداشت و پيوسته همه چيز بر وفق مراد بود و هنوز در ايتاليا جشنی بر پا می شود به نام Satunalia يعنی جشن زحل و نام ژانويه از همان ژانوس گرفته شده است.

روز يکشنبه را Sunday می گويند يعنی روز خورشيد و با آنکه اکنون تعطيل است اما در فرهنگهای انگليسی از آن به عنوان روز اول هفته ياد می کنند, چنانچه ما نيز در فارسی (يک) شنبه می گوييم. گويی شنبه شماره صفر هفته است که هنوز آفرينش شروع نشده و با طلوع خورشيد که همان تجلی نور الهی است آفرينش در روز يکشنبه آغاز شده و روز يکشنبه اولين روز آفرينش و همچنين اولين روز هفته است.

روز دوشنبه را Monday گويند که منسوب به ماه و رنگ آن سبز است زيرا در هيات قديم رنگ اصلی ماه را سبز می دانستند و در زبان انگليسی نيز چنين است که رنگ ماه سبز است و گاهی از آن به حسادت ياد می کنند و رنگ غول حسادت نيز سبز است. و در زبان انگليسی اصطلاح Green with envy بمعنی سبز شده از حسادت, رايج است. اين روز به زن تعلق دارد زيرا ماه زن است و ارتباط ويژهای با زنان دارد از جمله آنکه مظهر نور الهی است و در غيبت خورشيد رسالت او رساندن نور خورشيد به جهان است و زن به علت بلندی مقام و اينکه نگاهش به سوی خورشيد است اين رسالت را می تواند انجام دهد.

روز سه شنبه را Tuesday گويند يعنی روز Tues که نام يکی از خدايان است معادل با مارس يا مريخ و رنگ آن قرمز است. اين روز به مردان تعلق دارد که عاشقند و سرخ رنگ عشق است و روز قربانی و جان فشانی در راه معشوق.

چهارشنبه را Wednesday گويند که روز Oden يکی ديگر از خدايان اساطيری است که آن نيز برابر با Mercury يعنی عطارد است و رنگ آن فيروزه ای است و روز تجارت و سود و سودا است. از همين لغت کلمه Merchant به معنی بازرگان و Mercantile به معنی تجاری آمده است يعنی مربوط به مرکوری يا عطارد که دبير فلک است و دانش دنيوی نزد اوست.

روز پنجشنبه را Thursday خوانند يعنی روز متعلق به Thor که باز از خدايان ژرمنی است و معادل با ژوپيتر يا زئوس در فرهنگ روم و يونان و معادل مشتری يا برجيس در فرهنگ ماست و روز سعادت است.

پنجشنبه که هست روزی خوب در سعادت به مشتری منسوب(هفت پيکر)

و بالاخره روز جمعه يا آدينه را Friday گويند که بعضی گفته اند به معنی روز آسايش و رهايی از کار و فعاليت است و بعضی گفته اند روز درخشندگی و سپيدی است و متعلق به ستاره زهره يا ونوس يا آفروديت است که رنگش در آسمان به سپيدی می زند.

اگر ما نيز چون بهرام هفت روز هفته را در صحبت يکی از هفت عروس هفت اقليم هنر يعنی شعر, نمايشنامه, موسيقی, نقاشی, معماری, مجسمه سازی و سينما که هنر هفتم ناميده شده است بگذرانيم و حکايتی از او بشنويم و به تعبير ديگر هر روز هفته را با يکی از تجليات جمال و جلال الهی سر کنيم همه روزها مبارک و روز اقبال و سعادت خواهد بود.

حسين محی الدين الهی قمشه ای


 
 

Things you can do from here:

 
 

عشق و جانبازی 02

جمعه، بهمن ۰۲، ۱۳۸۸

یا مهدی تو خود دعا کن

برای آمدنت انتظار کافی نیست
دعا و اشک و دل داغدار کافی نیست
خودت دعا کن مهدی جان(عج) که برگردی
دعای این همه چشم انتظار کافی نیست

پنجشنبه، بهمن ۰۱، ۱۳۸۸

فیلم سخنرانی دکتر الهی قمشه ای - عاشورا



via فانوس پندار by علی on 1/21/10

دوستانی که اینترنت پر سرعت دارند می توانند فیلم سخنرانی جناب دکتر الهی قمشه ای را ملاحظه فرمایند
عاشورا - دکتر الهی قمشه ای

با تشکر از دوست خوبم دکتر باقری که این فیلم را در سایت قرار دادند

اگر می تونید لینک این فیلم رو در وب سایت خودتون قرار بدین

 
 

Things you can do from here:

 
 

چهارشنبه، دی ۳۰، ۱۳۸۸

آمدهای که راز من بر همگان بیان کنی و آن شه بی‌نشانه را جلوه دهی نشان کنی
دوش خیال مست تو آمد و جام بر کفش گفتم می نمی‌خورم گفت مکن زیان کنی
گفتم ترسم ار خورم شرم بپرد از سرم دست برم به جعد تو باز ز من کران کنی
دید که ناز می‌کنم گفت بیا عجب کسی جان به تو روی آورد روی بدو گران کنی
گنج دل زمین منم سر چه نهی تو بر زمین قبله آسمان منم رو چه به آسمان کنی
سوی شهی نگر که او نور نظر دهد تو را ور به ستیزه سر کشی روز اجل چنان کنی
کژ بنشین و راست گو راست بود سزا بود جان و روان تو منم سوی دگر روان کنی
ور به نشان ما روی راست چو تیر ساعتی قامت تیر چرخ را بر زه خود کمان کنی
بهتر از این کرم بود جرم تو را گنه تو را شرح کنم که پیش من بر چه نمط فغان کنی
بس که نگنجد آن سخن کو بنبشت در دهان گر همه ذره ذره را بازکشی دهان کنی
وزن عروضی: مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن ضرب آهنگ: 2231 ، 2231 آمده ای: خطاب به شمس تبریزی و در عین حال خطاب به حضرت حق است. ور به نشان ما ...: یعنی اگر دمی چند نشان کوی ما گیری و به سوی ما حرکت کنی چرخ سرکش روزگار رام تو می شود و تو می توانی قامت کمانی چرخ را کمان خود کنی و هر تیر که خواهی به هر هدف بیفکنی. یعنی روزگار رام تو می شود. بهتر از این ... : یعنی از این بیشتر لطف و رحمت نمیتوان کرد که جرم و گناه از آن توست و من تورا یاد میدهم که چگونه با من سخن گویی و طلب آمرزش کنی. اشاره است به آیه ی زیر ( قصه ی حضرت آدم و حوا که چون گناه کردند از پروردگار خود کلماتی آموختند و با آن کلمات به سوی او بازگشتند): "فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم" سوره بقره آیه 37 بس که نگنجد ... : یعنی آن سخنی که او بر دهان آدم نهاد به هیچ بیان در نمی آید. اگر جمله ی ذرات زمین و آسمان زبان یابند از بیان آن کلمه ناتوانند.

سه‌شنبه، دی ۲۹، ۱۳۸۸

ميلاد امام محمد باقر (ع) مبارک باد

يا باقرالعلوم (ع) کليد دعا تويي

آقاي بي حرم حرم قلب ما تويي

تاريخ را ورق زدم و ديدم از قضا

همسنگر سه ساله کرببلا تويي

 

ميلاد امام محمد باقر (ع) مبارک باد

دوشنبه، دی ۲۸، ۱۳۸۸

قدرت دعا

This will show you how powerful prayer is
Look at the picture, read the prayer and then make a wish and read the prayer again..

این نامه به شما نشان می دهد که قدرت دعا به چه اندازه قوی است، به تصویر زیر نگاه کنید، دعای موجود در نامه را بخوانید آنگاه یک آرزو کرده و دعا را باری دیگر بخوانید.







I am picking 11 people who have touched my life and who I think would want to receive this. Please send it back to me (You'll see why).

11 نفر را که در زندگی ام تاثیر فراوان .داشته اند انتخاب میکنم، لطفاَ این  نامه را دوباره برای من هم بفرستید، علت را بعد خواهید فهمید..

In case you are not aware, Saint Theresa is known as the Saint of the Little Ways, meaning she believed in doing the little things in life well and with great love... She is represented by roses.

اگر نمی دانید توضیح می دهم که  saint in little Ways مادر ترزا به معروف بوده است به این معنا که اودر زندگی مسائل کوچک را هم با بخوبی و عشق فراوان انجام می داد، او نمایندهَ رزها بود.



May everyone who receives this message be blessed. Saint Theresa's Prayer
Cannot be deleted.

امیدوارم تمام کسانیکه که این نامه را دریافت می دارند، رستگار شوند.

نمی توانید دعای مادر ترزا را پاک کنید..


REMEMBER to make a wish before you read the prayer. That's all you have to do. There is nothing attached.

بیاد داشته باشید که پیش از آنکه این دعا را بخوانید یک آرزو کنید. چیز دیگری وجود ندارد.

Just share this with people and see what happens on the fourth day.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که این نامه را با دیگران سهیم شوید، و در روز چهارم انتظار چیزی را بکشید.

Sorry you have to forward the message, but try not to break this, please. Prayer is one of the best free gifts we receive... Read the prayer below.

از انکه باید این نامه را به دیگران هم بفرستید متاسفم اما خواهش می کنم این توالی را نشکنید.دعا کردن یکی از بهترین هدایای رایگانی است که می توانیم دریافت کنیم.دعای زیر را بخوانید.



Saint Theresa's Prayer

دعای مادر ترزا

May today there be peace within.
ای کاش امروزمان پر از صلح و آرامش باشد.

May you trust God that you are exactly where you are meant to be.
ای کاش به خدا آنچنان باور داشته باشید که چرایی برای آنچه هستید به میان نیاورید.

May you not forget the infinite possibilities that are born of faith.
ای کاش پیامدهای  بیکرانی را که زاییدهَ دعا کردن است را از خاطر نمی بردید.

May you use those gifts that you have received, and pass on the love that has been given to you.
May you be content knowing you are a child of God.

ای کاش از نعماتی که دریافت می دارید استفاده کنید و عشقی که نصیب تان می شود را به دیگران منتقل کنید.

ای کاش گنجایش دانستن این مطلب که فرزند خدا هستید را داشته باشید.
Let this presence settle into your bones, and allow your soul the freedom to sing,
Dance, praise and love.
It is there for each and every one of us.
بگذارید این حضور در مغز استخوان تان جاری شود، به روح تان اجازه دهید آواز بخواند، پایکوبی کند ستایش کند و عشق بورزد.
Now, send this to 11 people within the next 5 minutes. And remember to send this back.
I count as 1........ You'll see why.

حالا، در عرض 5 دقیقه این نامه را به 11 نفر بفرستید. فراموش نکنید که آنرا به من نیز برگردانید.

شمارش را شرع می کنم، 1.... علت را خواهید فهمید.
You must send her to 11 people including me..
GOD BLESS YOU

پنجشنبه، دی ۲۴، ۱۳۸۸

داستان مرد ماهيگير

دو مرد در کنار درياچه اي مشغول ماهيگيري بودند . يکي از آنها ماهيگير با تجربه و ماهري بود اما ديگري ماهيگيري نمي دانست .

هر بار که مرد با تجربه يک ماهي بزرگ مي گرفت ، آنرا در ظرف يخي که در کنار دستش بود مي انداخت تا ماهي ها تازه بمانند ، اما ديگري به محض گرفتن يک ماهي بزرگ آنرا به دريا پرتاب مي کرد .

ماهيگير با تجربه از اينکه مي ديد آن مرد چگونه ماهي را از دست مي دهد بسيار متعجب بود . لذا پس از مدتي از او پرسيد :

- چرا ماهي هاي به اين بزرگي را به دريا پرت مي کني ؟

مرد جواب داد : آخر تابه من کوچک است !

 

گاهي ما نيز همانند همان مرد ، شانس هاي بزرگ ، شغل هاي بزرگ ، روياهاي بزرگ و فرصت هاي بزرگي را که خداوند به ما ارزاني مي دارد را قبول نمي کنيم . چون ايمانمان کم است .

ما به يک مرد که تنها نيازش تهيه يک تابه بزرگتر بود مي خنديم ، اما نمي دانيم که تنها نياز ما نيز ، آنست که ايمانمان را افزايش دهيم .

خداوند هيچگاه چيزي را که شايسته آن نباشي به تو نمي دهد .

اين بدان معناست که با اعتماد به نفس کامل از آنچه خداوند بر سر راهت قرار مي دهد استفاده کني .

هيچ چيز براي خدا غير ممکن نيست .

 

 

 

 خدایا تقدیر مرا زیبا بنویس
آنگونه که آنچه را تو دیر می خواهی من زود نخواهم
و آنچه را تو زود می خواهی من دیر نخواهم




چهارشنبه، دی ۲۳، ۱۳۸۸

نقاب خداوند

Some think me wise, Generous and kind - May that image bless Your need, your distress. Others see a destroyer - May that dread aspect You hate and fear Warn from the abyss. I am a mask of God Among his myriadfold Who turns to you my face Who am no-one, no-wher
برخی از شما مرا خردمند می پندارید و سخاوتمند و مهربان باشد که این گمان نیک حاجات شما را برآورد و از رنجتان بکاهد برخی دیگر مرا موجودی مخرب می شمارید باشد که این تصویر هولناک مایه ی هراس و بیزاری شما از چنین صفتی گردد و از ورطه ی دوزخ نجات بخشد من نقاب چهره خداوندم یکی از هزاران نقاب اوست که چهره ی مرا به سوی شما می گرداند مرا هیچ مدانید، مرا هیچ مخوانید ------------------- * مضمون سخن این است که آدمیان همه از خوب و بد می توانند برای ما مایه ی برکت و خیر شوند. اگر خوبند سرمشق ما باشند و راهبر ما تا بهشت. و اگر بدند مایه ی عبرت ما شوند و درهای دوزخ را بر ما ببندند

پنجشنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۸

دعاء موقّت و غير موقّت

امام عليه السّلام فرمود: دعاء موقّت براى شيعه مستضعف است امّا شيعه مستبصر براى او دعاء موقّت نيست كه خود مى‏داند چه بگويد و چگونه بخواهد زيرا كه بالغ است يعنى به حدّ بلوغ عقلى و رشد فكرى رسيده است و به زبان آمده است و به فعليّت رسيده است. وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى‏ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً (قصص: 15).

قرآن كريم بسيارى از غرر دعاها و حكم و كلمات برگزيدگان حق سبحانه را نقل فرموده است اين بزرگان خودشان منشى آنها بوده‏اند و از ديگرى ذكر و دعا نگرفته‏اند. آرى انسان مستبصر بالغ چنين است كه خود لسان اللَّه مى‏گردد و به بلوغ كمال خود مى‏داند كه چگونه بخواهد و بخواند و ادب مع اللَّه را مراعات كند و او را با چه زبانى وصف كند.

_______________________________

منهاج النجاح في ترجمة مفتاح الفلاح    مقدمه‏2    72    فصل 8 در دعاى مأثور و غير مأثور است و در آن يك تبصره است .....  ص : 71


بهره زنان و مردان

آيه 36 از سوره نساء در باره شرف و بهره زنان و مردان


وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيماً.
امّ سلمه خدمت پيغمبر (ص) عرض كرد كه مردان شرف جهاد دارند و زنان از اين شرف محرومند و مردان با وجود كسب غنيمت و تحصيل كسب دو برابر ارث ميبرند و زنان با ضعف حال و كثرت احتياج نصف مردان ارث مى‏برند كاشكى ما هم مانند مردان بوديم آيه 36 سوره نساء نازل شد آرزو ميبريد آن چيزى را كه خدا افزونى داد بدان چيز از مال و جاه برخى از شما كه مردانند بر برخى ديگر كه زنانند چه شايد خير شما در عدم آن باشد مردان را است بهره‏اى مقرّر از ثواب كردن چون جهاد و ساير اعمال خير و از براى زنان است نصيبى مقرّر از ثواب آنچه كسب كرده‏اند چون عفّت و طاعت از شوهران و بخواهيد از خدا و طلب كنيد از كرم و بخشش او بدرستى كه خداوند بهمه چيز دانا است.

_______________________

الفين-ترجمه وجدانى         1017    29 آيه 36 از سوره نساء در باره شرف و بهره زنان و مردان. .....  ص : 1017


حسين بن علي ع پاره ي تن حضرت رسول ص

مرويست از ام فضل بنت حارث كه او رفت بخدمت پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله گفت: يا رسول اللَّه دوشينه خوابى غريبى منكرى ديده‏ام، فرمود كه: چه خواب ديدى؟ گفت: خواب سختى است، (1) فرمود كه: چه نوع است؟ گفت ديدم كه پاره از جسد مبارك ترا بريدند و بر كنار من نهادند، آن حضرت فرمود كه: خواب خوب ديده فاطمه را فرزندى شود و در كنار تو باشد، آنگاه فاطمه را امام حسين شد، او گويد كه در كنار من بود همچنانچه آن حضرت فرموده بود، من روزى رفتم او را در كنار پيغمبر نهادم، بمن شفقت و التفات فرمود و چشمهاى مبارك را پر آب كرده فرو ريخت گفتم:

بابى أنت و امى يا رسول اللَّه چه شد ترا؟

فرمود كه: جبرئيل عليه السلام نازل شد و گفت مرا كه: "امت من زود باشد كه اين پسر مرا بقتل آرند، و آورد از براى من پاره خاك سرخ از تربت او"

_____________________________

كشف الغمة-ترجمه و شرح زواره‏اى، ج‏2، ص: 176


مکان نماز هاي واجب و مستحب

فرائض(نمازهای واجب) را در یک محل مخصوص و معین منزل بخوانید یعنى براى خود مصلّاى خاصّى براى اداى فرائض قرار دهید و در وقت احتضار شما را در آنجا گذارند که موجب تخفیف شداید و غمرات موت‏ است. ولى نوافل را در اماکن متعدّد بخوانید که براى شما شاهد باشند.

________________

منهاج النجاح فی ترجمة مفتاح الفلاح    مقدمه‏2    59    فصل 5 در بیان اوقات و امکنه است و در آن یک تبصره است .....  ص : 56


شعري از منهاج النجاح

ز دل بسیار گفتى و شنیدى

شب دیوانه دل را ندیدى‏
شب دیوانه دل یک طلسم است

که تعریفش برون از حد و رسم است‏
ادب کردى چو نفس بى‏ادب را

گشایى این طلسم بو العجب را
دل دیوانه رند جهانسوز

چو شب آید نخواهد در پیش روز
بود آن مرغ دل بى‏بال و بى‏پر

که شب خو کرده با بالین و بستر
به شب مرغ حق است و نطق حق حق

چو مى‏بیند جمال حسن مطلق‏
دلى کو بلبل گلزار یار است

شب او خوشتر از صبح بهار است‏
شب آید تا که دل در محق و در طمس

نماید سورت و اللّیل را لمس‏
شب آید تا که انوار الهى

بتابد بر دل پاک از تباهى‏
خوشا صوم و خوشا صمت و خوشا فکر

خوشا اندر سحرها خلوت ذکر


چهارشنبه، دی ۱۶، ۱۳۸۸

اگر به یک امریکایی بگویید که تو یک احمق هستی, از شما سوال می کند که برای چی؟

 
 

Sent to you by yaghin via Google Reader:

 
 



از این مطلب خیلی خوشم اومد بخوانید:


مطلب زیر نقل شده از وبلاگ ( زندگی در آمریکا است)

اگر به یک امریکایی بگویید که تو یک احمق هستی, از شما سوال می کند که برای چی؟

او قبل از هر چیز به این فکر می کند که چه عامل و یا رفتاری باعث شده است که شما فکر کنید او یک احمق است.


اگر به یک ایرانی بگویید که تو یک احمق هستی, یک کشیده به گوش شما میزند و میگوید مردیکه بی شرف به من میگی احمق؟ بعد در حالی که چشم هایش را گرد می کند می گوید به من اهانت می کنی؟ هیچ میدانی من کی هستم؟ بی ادب.

شاید علت این باشد که ما از درستی تمامی اعمال خود مطمئن هستیم و ذره ای هم احتمال نمی دهیم که ممکن است یک عمل احمقانه ای از ما سرزده باشد. بنابراین مغز ما در کسری از ثانیه دادگاه را برگزار کرده و پس از اعلام حکم نهایی بلافاصله آن را اجرا می کند. بنابراین اگر کسی به من بگوید که برخی از نوشته های تو مزخرف است بدون آنکه علت آن را جستجو کنم و ببینم چه عاملی باعث بروز این فکر شده است, فرد مورد نظر را به اهانت محکوم کرده و برایش رای صادر می کنم.

مشکل ما این است که قبل از هرچیزی فکر می کنیم که آیا آن کلمه برازنده من هست یا نه. اگر کسی به من بگوید احمق و بیشعور, قبل از اینکه به معنی آن فکر کنم, آن کلمات را برازنده شخصیت شخیص و والامقام خودم ندانسته و در مقابل آن جبهه می گیرم. در صورتی که این کلمات از یک جایی منشاء میگیرد و حاوی پیامی است که ما سعی نمی کنیم آن را دریابیم.

مثلا اگر کسی در جلوی یک جمع به من بگوید که تو توانایی نگهداری یک زندگی خانوادگی را نداشته ای و یا خیلی غرغرو هستی, اصلا برایم مهم نیست که آیا این حرف صحت دارد یا نه بلکه فقط نگران این هستم که دیگران پی به خصوصیات بد من نبرند تا شخصیتم در مقابل دیگران خرد نشود. ما بخاطر دید و قضاوت دیگران و خوب جلوه دادن خودمان حتی باورمان می شود که بی عیب هستیم و حتی فراموش می کنیم که باید بر روی نقاط ضعف خود کار کنیم.

من هم مثل برخی از شما این خصلت بد را دارم ولی دارم سعی می کنم که آن را تا حدی برطرف کنم. برای همین است که در نوشته هایم هیچ کامنتی را پاک نمیکنم و اگر یک نفر برای من نوشته است که باید برگردی به همان طویله ای که بودی, بارها و بارها آن را می خوانم و روی آن فکر می کنم. از طرف دیگر پاک کردن آن کامنت و خفه کردن نظرات دیگران تغییری در نظر آنها نخواهد داد و تنها اتفاقی که می افتد این است که دیگر نظر خود را نمی نویسند و من از آنها بی خبر می مانم. و وقتی از آنها بی خبر باشم نمیتوانم خودم را اصلاح کنم.


 
 

Things you can do from here: